Translate the blog

lördag, februari 18

Så fungerar universitetet & mina kurser

Plugget har kommit igång och jag har börjat få till någon form av rutin på vardagen. Det känns dock väldigt annorlunda att vara i en sådan exotisk miljö och tänka "nä vänta lite, jag är ju inte på semester, jag är på väg till universitetet för att plugga!" Och det känns verkligen som att jag går i skolan här. Upplägg är annorlunda jämfört med hemma. Det känns lite som att jag är tillbaka på gymnasiet. 

Här måste man komma på föreläsningarna, eller lektionerna skulle jag snarare kalla dom för. Och jag har alla ämnen samtidigt under hela terminen och sedan en tentaperiod i slutet, som nationella proven man hade för fem år sedan. Men precis som hemma så är inte föreläsarna/lärarna/professorerna utbildade lärare, utan de kommer direkt från arbetslivet med sina livserfarenheter. Det konstiga med det är att atmosfären i klassen känns som på högstadiet/gymnasiet men med en föreläsare som inte är utbildad pedagogisk för att leda en klass. Så sjävklart har jag redan mina favoritlärare och ena sidan, och sedan de som jag vill skicka en del konstruktiv feedback till så att säga :)

Men utöver annorlunda upplägg så trivs jag oerhört bra med mina kurser! Jag har fem kurser à 6 credits vilket motsvarar de 30hp där hemma som jag måste plugga. Varje kurs har fyra timmar schemalagda lektioner. I schemat kanske det ser lite knasigt ut att jag har kurser kloss i kloss, men varje lektion slutar 20min tidigt för att man ska hinna få rast innan nästa börjar. Men man sitter alltså och lyssnar i 1h 40min vilket känns väldigt ovant. För min del gäller det att öva på at kunna hålla fokus och inte sväva iväg med tankarna.

Kurserna jag läser är Internationell HR-management, Marketing management, Internationell marknadsföring, Spanska B1.2 och den femte och sista kursen är om redovisning och revision, och PÅ SPANSKA! Sååå, den kommer att bli en utmaning då jag hittills inte riktigt har hängt med. Men Martina har också den kursen så med hennes hjälp ska det nog gå vägen!


Campuset är litet, men jag tycker att det är helt lagom storlek. Jag kan köpa en café con leche för 1,10€ i kafeterian, sitta i fräscha grupprum i biblioteket och luta mig mot stenväggen och njuta av solen på innergården.  


Jag känner redan att jag kommer att bära med mig så mycket ny kunskap från Deusto när terminen är slut! 

Här trivs jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar