Translate the blog

torsdag, februari 2

Bienvenida!

Efter nattåg till stockholm och flyg till Amsterdam, vidare till Bilbao, och sedan buss till San Sebastián så är jag äntligen framme! Resan gick så smidigt och jag har fick träffa intressanta människor, så som ett par från Ystad som var på väg hem från sin nyköpta stuga strax utanför Skellefteå, och en mamma med sin femåriga son som tagit ett års uppehåll från jobb för att ha sin son hemma och umgås istället för på förskola. Men det mest intressanta mötet var med den 81-åriga Sylvia. Under hela flygningen till Amsterdam pratade hon om sitt spännande liv, om kärlek, svek och problembarn. Nu är jag hembjuden till hennes hus så har jag vägarna förbi Gotland har jag lovat att komma förbi och sova över :)  





När jag kom fram fick jag jättefin hjälp från universitetet och blev skjutsad till lägenheten. Jag var superpeppad att äntligen få träffa tjejen som jag skulle dela lägenheten med: Marta (Martina) från Argentina. Vi hittade varande på en hemsida för utbytesstudenter och klickade direkt, så vi sökte boende tillsammans. Hennes mamma är på besök och är med oss under de första tio dagarna vilket är väldigt kul då hon bara pratar spanska, så jag har redan, under de knappt 2 dagar som jag varit här, hunnit lära mig flera nya spanska ord och fraser! När jag kom fram var det första jag gjorde innan jag började packa upp, att torka av garderobens och lådornas insida då det inte var särskilt städat... Vi klagade över det till vår hyresvärd och redan dagen därpå kom en kvinna och grovstädade hela lägenheten, så nu känns det riktigt fräscht. 



Tillsammans med Marta och hennes mamma Syl har vi promenerat runt staden och ätit våra första pintxos (pinchos men på baskiska) och hunnit handla. Det var kul att få smaka det de gjorde till middag igår, och det var väldigt roligt att de gillade curry-rätten jag lagade. Det ska bli så kul med det kulturella matutbytet mellan oss och andra utbytesstudenter!



Ikväll ska vi på Pintxopote! Det är varje torsdag då man går från bar till bar och betalar 3€ för en pintxo och ett glas vin/öl. Och just denna gång är det ett Erasmus-gäng som kommer gå rundan och avsluta med en fest, så jag och Marta ska haka på dom tillsammans med de andra svenskarna som jag hunnit träffa och några tjejer från Kanada. 



Nu är det på med springskorna som gäller för att ta en runda i min stadsdel Gros och se vad som finns runtomkring ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar