Translate the blog

måndag, februari 6

Utflykt till Frankrike

Här i San Sebastián finns det en väldigt ambitiös Erasmus-grupp där spanska studenter arrangerar alltifrån kvällar med beer pong till resor till närliggande ställen, och i helgen hakade jag på deras planerade resa till Frankrike. För 18€ åkte jag med i en av de två fullproppade bussarna med studenter på en dagstur bara 45min bort, med tre stopp: Bayonne, Biarritz och Saint Jean de Luz. 

Jag träffade många studenter från olika nationaliteter: Grekland, Finland, Peru, Indonesien, Australien...Men jag hängde mest med Mana och Sofia (Sverige) och deras rumskompisar Hannah och Silje (Norge) när vi avvek från de guidade turerna och gick på egna upptäckter.

Bayonne

Det första vi stötte på var att få se ungdomar med Baskiens flagga (regionen sträcker sig även in över norra Frankrike) iklädda vad jag misstänker är någon form av traditionell klädsel. Det var riktigt underhållande musik och dans och kul att bara råka springa på.


Vi strosade runt på marknaden längs med floden Nive. Det här var bland det bästa på hela resan med den mysiga atmosfären. Husen med sina färgstarka fönster kan ju inte göra en annat än glad. Den söta gubben var en av de väldigt få som vi stötte på som kunde engelska. Annars så tog man sig runt väldigt bra på spanska, men man fick ofta svaret på franska :)
 


Vi passerade katedralen Saint-Marie de Bayonne, och trots att jag inte tycker det är superintressant med kyrkor så måste jag säga att denna var väldigt sevärd! 


En kulturell skillnad jämför med Sverige som jag upplevt både i San Sebastián och nu här är hur hundar går runt utan koppel till sina ägare. Jag tycker det är imponerande att det funkar, att hundarna är så väluppfostrade. Just här på bilden står en hund, som ett litet barn, och väntar på att husse ska köpa lite vin. Så duktig!

Vi tog såklart väldigt många bilder, kanske lite för många..."Kom nu, vi måste hinna tillbaka till bussen!"


Det var väldigt svalt så jag och Sofia hittade den perfekta souveniren: 
en värmande halsduk med Sveriges blå-gula färger.  


Biarritz

Efter bara en kvart på bussen så var vi framme vid havet, och wow vilken strand! Om jag någonsin hinner bli less på de två stränderna i San Sebastián så åker jag hit. 





De ansvariga studenterna i Erasmus-gruppen hade tipsat om att ta med egen matsäck, så jag och några andra som hade förberett det satte oss med utsikt över havet och åt lunch tillsammans. Jag hade med mig en dubbel portion overnight oats med chiafrön, banan, cashewnötter och små bitar av en chokladbar. Så gott! Så enkelt! Så smidigt!


Då jag var tidig till den planerade guidade turen och flera studenter i gruppchatten skrev att de skulle bli sena, så gick jag i förväg för att slippa vänta. Med en kaffe i handen satte jag mig på egen hand på Café Richard med rooftop och hann njuta i solen i en halvtimma innan jag hakade på gruppen som passerade. 

Lite känslan av Pablo Picasso i Frankrike fick jag när jag stötte på denna söta gubbe och hans fina målningar av utsikten man fick där.




Saint Jean de Luz

Sista stoppet! 






Nu var vi väldigt trötta, och vädret var molnigare här, så efter att ha gått runt en liten stund med de andra svenska och norska tjejerna och köpt oss varsin crêpe så satte vi oss på ett café och inväntade att få åka hem.



Så, kan jag rekommendera att göra denna resa? Absolut! Dock skulle jag säga att för en dagstur så räcker det med Biarritz och Bayonne då jag inte upplevde något speciellt med Saint Jean de Luz jämfört med de andra två ställena :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar