Translate the blog

tisdag, februari 14

Första två veckorna passerade

Ja hur känns det att jag nu bott i San Sebastián i två veckor? Jag skulle ljuga om jag sa något annat än att det känns helt fantastiskt och rätt. Det har varit fullt ös från dag ett med ny kultur, intryck, ord, rutiner och bland det bästa av allt: nya underbara människor jag lärt känna. 

Plugget har dragit igång. Campusområdet är inom gångavstånd för oss och tar ungefär 20-25 min att gå dit. Här kan du läsa om vad jag tycker om universitetet och hur mitt schema ser ut.


Martina och henens mamma är båda katoliker så på söndagar går de till kyrkan. Av ren nyfikenhet följde jag med dom på en söndagsmässa. Det var i princip samma procedur som när jag testat gå till kyrkan hemma en söndag. Prästen här pratade om hur vi människor är som salt. Precis som salt ger smak till maten, ger vi människor smaken till livet. Det tyckte jag var fint. Sen förstod jag inte resten av som sades :)


Martinas mamma har bott med oss i lite drygt en vecka och har nu åkt hem till Argentina. Det var mysigt att ha en mamma i lägenheten, lite bortskämd kände jag mig när hon plockade undan disk och städade. Kvällen innan hon skulle åka hem var jag ute på partaj, och när jag kom hem låg det på min säng det godaste jag någon sin ätit (i alla fall kändes det så klockan halv fyra mitt i natten).


Jag har lärt känna superfina Milady från Colombia. Vi åkte till ett köpcentrum i tron om att vi skulle hitta IKEA men dessvärre var det bara ett showroom. Trevligt hade vi det hur som helst, och en riktig spanskalektion för min del då hon knappt pratar någon engelska :)


De som känner mig där hemma vet hur mycket jag älskar Facebook Marketplace, hehe. Här används en app som kallas för Wallapop, så självklart har jag varit ute på äventyr och fått möta trevliga spanjorer som jag fyndat fina saker ifrån. Nu känns det mer ombonat hemma och bekvämt med en cykel till skolan.


Vi bor 5 minuter från en av de två stränderna. Här är vi på den närmast oss, Zurriola, bäst för surfing och för att slippa turisterna som är på den större: La Concha. Visst syns det att en är från Argentina och en från Sverige ;)



Bortsett den stora välkomstfesten som jag och Martina anordnade så har jag hunnit med att prova olika barer och klubbar. Förutom att jag nu druckit Sangria för första gången (oerhört gott!) så får jag här på bilden något som kallas för Calimocho. Det är rött vin blandat med Coca Cola, och ja visst låter det konstigt men det är helt klart min nya favoritdrink! 

Mood har vi märkt är det bästa stället för att träffa andra utbytesstudenter. En kväll hade de karaoke så tillsammans med de svenska grabbarna "sjöng" vi såklart den norrländska låten Banan, melon...



Ikväll ska vi fira "Galentines day", och med vi menar jag dessa fantastiska tjejer vid min sida. Från vänster är det Rachel, Madison, Claudia, Martina, jag och Sierra! Sen i helgen är det karnival här i staden, och självklart har jag redan fyndat min utklädnad via min nya favoritapp Wallapop, hihi.


Glad alla hjärtans dag <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar