Translate the blog

torsdag, april 6

Halva gjort, hälften kvar

Ja nu börjar nedräkningen... Lite drygt två månader har passerat av min utbytestermin och jag har precis lika mycket kvar. Eller ska jag säga lika lite? Som vanligt springer tiden här nere, hela tiden händer det saker! Möjligheter till skojigheter finns överallt! Därför känns det också skönt att stanna upp nu efter halva tiden och reflektera över, inte bara saker jag gjort, utan saker jag lärt mig och om jag känner att jag vuxit från mina upplevelser.

Och kort och gott kan jag säga; ja. Ja! JA!

Jag har upptäckt hur jag upplever min personlighet mycket starkare här nere. Att vara i en annan kultur, tillsammans med en massa andra kulturer samt sin egna, så har det blivit så tydligt för mig vad jag gillar och vad jag verkligen inte gillar. Är det kanske det som man menar när man talar om att man hittar sig själv av att resa? Jag får lära mig vad som är viktigt, på riktigt. 

Sen måste det ju finnas forskning på att man blir mer kreativ av att miljöombyte, för det stämmer då på mig till 110%! Kanske det, i kombination med soligt väder och många möten med spännande människor som ger mig denna nya kreativa energi jag känner. Jag vill lära mig mer, och får så många idéer om allt möjligt (framförallt roliga affärsidéer hihi). Jag känner mycket mer livsglädje och en vilja att göra saker hela tiden, en glädje att göra ALLT som går att göra. Jag har till exempel experimenterat med nya goda recept, börjar lära mig spela ukulele och gjort små DIY-projekt. Vill ta och skapa ett stativ till min ukulele så att den kan stå fint. På Instagram är jag mycket mer kreativ med bilder jag lägger ut på stories och reels som jag gör. Jag har även blivit inspirerad till att ta en tecknings-kurs i höst efter att ha göra en gratis prova-på timme i teckning. Jag som levt i tron att det enda jag kan rita är streckgubbar! 

Sen har vi såklart det spanska språket som jag känner att jag utvecklats otroligt mycket i. Jag har till och med kunnat bråka på spanska! Men mer om det i ett senare inlägg ;)

Jag har hittat några citat som jag sammanfattar väldigt bra mina tankar och känslor om tiden som passerat.


"Ändra ditt språk och du ändrar dina tankar." 

- Karl Albrecht


"Enkla utbyten kan bryta ner murar mellan oss. När människor träffas, pratar med varandra och delar en gemensam upplevelse då avslöjas deras gemensamma mänsklighet."

- Barack Obama

"Det handlar inte om att resa till en ny plats, utan att lära sig nya sätt att tänka."

- Sanjay Jhingan


Avslutningsvis så har jag och Martina precis bytt rum med varandra nu efter halva tiden. Och woooow så skönt! Jag inser hur mycket det gör att ha ett fönster som släpper in dagsljuset. Dessutom har jag nu en större säng, vilket passar perfekt då Viktor precis kommit hit för att hälsa på under påsken. Men mer om våra äventyr i ett inlägg lite längre fram :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar