Translate the blog

tisdag, april 18

Demonjackan

Visst borde man kunna säga att man är bra på spanska om man kan bråka på språket? Nyligen var jag nämligen med om den den galnaste situationen hittills här i Spanien. Hör och häpna:

-----

Jag är på jakt efter en snygg jacka att ha på kvällarna, istället för den enda jacka jag tog med mig...en regnjacka. Så jag går in i secondhand-butiken i mitt kvarter för att se om de har en skinnjacka, något som alla kanadensarna har. Det är absolut utanför min komfortzon att ha på mig, men som jag därför tänkte kunde vara kul att skaffa mig. Jag hittar en som passar perfekt, men tvekar lite så jag tar en bild och skickar till tjejerna för att få smakråd. Jag frågar om jag kan få lägga undan jackan i en timma eller två, och det går alldeles utmärkt får jag till svar. 

Men! Precis då kommer en kort liten kvinna med svart hår i 50års åldern och RYCKER JACKAN ur mina händer och ropar "Då köper jag den! Jag betalar nu!". Hon springer iväg till ett hörn och tar på sig jackan för att testa den. Jag tittar helt snopet på butiksbiträdet och säger att sådär kan hon ju inte göra. Jag bokstavligen jagar efter kvinnan och frågar om jag kan få tillbaka min jacka och får bara ett surt svar tillbaka att den är hennes nu då jag inte ville köpa den i stunden. Helt sjukt tänker jag, men jag gillade ju jackan så jag bestämmer mig för att jag köper den. Men hon ger mig inte tillbaka jackan för än hon har sett mig betala för den, säger hon.  Jag går för att betala ber hon i kassan att ta jackan ur kvinnans händer innan jag skulle betala. Jag fick nämligen känslan att kvinnan hade helt plötsligt kunnat rusa ut och stulit min jacka. 

Medans jag betalar står kvinnan bredvid mig, ler och säger att kvinnorna här i Spanien kan vara arga och bestämda. Jag svarar med "Ja, lite som små häxor". Och då svarar hon med den sjukaste meningen! "Nej jag är ingen häxa, jag är en DEMON!"  Jag bara stirrar på henne, tar jackan och går med snabba steg ut ut butiken, rädd för att hon skulle kunna följa efter.

-----

Så, det är historien om hur jag fick min så kallade demonjacka. Jag känner mig lite extra snygg i den nu. Kanske är det lite av kvinnans galna energi som lever kvar i den? ;)

Bilden från butiken som jag skickade till tjejerna, sekunderna innan kvinnan tog den från mig...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar