Translate the blog

tisdag, april 11

Fixar ett maraton...

... men inte vilket maraton som helst, utan ett förfestmaraton! Och ja precis som det låter är det en hel del fester man ska på under en kväll. Det här eventet är bland det roligaste som händer under en termin där hemma och anordnas av handelshögskolans studentförening HHUS. Jag och Filip från Umeå Universitet tänkte att det skulle vara otroligt kul om vi kunde få till ett förfestmaraton här i Spanien med alla utbytesstudenter. Så, inom en vecka hade vi fixat med all planering och marknadsföring inför eventet, och lyckades få ihop 39 deltagare + en morsa som hakade på.

Det går ut på att man anmäler sig i par, och sedan slås paren ihop och bildar grupper om fyra. Dessa grupper har ett tema som de valt och klär sig enligt sitt tema och anordnar en förfest utifrån det. Under kvällen går man på tre förfester, varav en är sin egna. På varje förfest träffar man två andra grupper, så man är alltid 12 personer på varje förfest. Och det kluriga för mig och Filip som anordnade allt var att få ihop logistiken så att ingen grupp träffade en annan grupp mer än 1 gång. Därför gjorde vi det fina färgkodade schemat. 

Jag var i grupp med, från vänster på bilden: Juriaan (Nederländerna), Filip (Umeå) och John (Chicago). Vi hade temat Things I Need. Filip hade sett att man med hjälp av plastfolie kunde smälta fast papper på en tröja, så efter lite pysslande fick vi till snygga tröjor med saker som vi alla behövde :)




Kvällen började 18:00 med att alla hämtade breven som innehöll vart varje grupp skulle gå till de olika förfesterna. 

Jag är så nöjd över att vi lyckades få till så att allt blev rätt, då det kändes som att det lätt kunde bli att man blandade ihop två gruppers lappar. Med lite kreativitet fick vi ihop fina små paket som vi delade ut till alla grupper, precis som de gör hemma i Lindellhallen. 

Nu i efterhand har jag fått se hur kreativa de olika grupperna har varit med sina förfester. Då det sammanlagt var nio grupper och därav nio förfester så var det sex stycken som man aldrig fick se. Och wow vad imponerad jag blir och stolt över att konceptet gick hem! Det kändes som att alla la ner sin själar i att få till en rolig förfest. Jag var självklart lite orolig över hur folk skulle tänka då ingen förutom jag och Filip hade varit på något liknande innan, men det gick ju galant! Helt klart långt över alla mina förväntningar! Det var allt ifrån mordmysterium till hemmagjort brädspel och sänka skepp! Så kul!



Min grupps kväll började med förfest hemma hos Women in Black. Vi fick en svart shot som var så himla god, och spelade spelet Picolo. Den bästa frågan som kom upp enligt mig var "Martina, för varje fin egenskap du kan nämna om Hanna, dela ut en klunk", och det blev många klunkar för alla ;)

Vi var där tillsammans med en grupp bestående av massa fransmän och deras kultur av att komma sent passade inte riktigt in här då de missade första timmen av denna förfest, och hela förfesten är bara 1,5 timme så ni ska veta hur många gånger jag skrev i WhatsApp-gruppen jag hade skapat för eventet: "Remember! BE ON TIME!" Men det blev kul ändå såklart :)

Så snygga tjejer! 

Förfest nr 2 med min grupp var vår egna. Vi hade förberett shots och drinkar, något de behövde ;) och en lek där vi hade satt upp post-it-lappar på väggarna med en sak vi tyckte varje person behövde (det fungerade såklart bara då jag och Filip visste vilka som skulle komma på vår fest). Sen skulle de leta efter lapparna, och utan att ta ner dom skulle de alla komma tillbaka och när jag frågade "Jade, what do you need" så skull hon svara "a better English accent", baserat på att hon fick ett sämre betyg på en presentation för att hon lät så fransk... Så alla fick personliga saker, och alla lyckades lista ut vilken som var sin. Superkul blev det! 


Sen i brist på lägenheter som man kunde vara i så stannade vi kvar i Filips, då vår sista förfest vi skulle på var hemma hos de svenska grabbarna. Det var temat "Harry Potter and the chamber of bangers" bestående av Felix, Gabbe, Sierra och Giorgia. Min grupp fick gå ut och vänta då HP-gänget kom och skulle förbereda köket. Det var vi tillsammans med Piraterna: Chris, Renée, Lizey (USA), Mats och Daan (Nederländerna). 


När vi fick komma in hade de ställt en fåtölj i köket och satt upp affischer med de olika elevhemmen. Så fick varje person sätta sig i stolen, fick "hatten" satt på sitt huvud sen spelades en konstig röst upp som sa när det var min tur "This girl has some crazy energy, GRYFFINDOOOOR!" Killarna hade såklart frågat Filip vilka som skulle komma på förfesten så de hade förberett korta ljudfiler med en röstförändrare som delade in oss i de olika elevhemmen. Sen var det musik-quiz med riktiga bangers och uppföljningsfrågor om Harry Potter. Det var så sjukt roligt! Efter det var det dansgolv med diskoglödlampan jag hade tagit med mig från Sverige och lånat ut till dom. Fantastiskt rolig förfest! Måste nästan erkänna att den var bättre än våran ;)





Efter sista förfesten träffades vi alla på Arkaitzpe, den bästa klubben enligt mig då den är helt gratis och kan spela annan musik än reggaeton om man frågar efter det.

Dagen efter hjälpte jag till att städa undan efter de två förfester som hade varit i lägenheten. Precis som att man vet att en kväll är rolig när det inte längre är kväll, vet man att en kväll har varit rolig när det finns extremt mycket att städa.

Riktigt lyckat event blev det, och folk har redan frågat när vi kan anordna allt igen. Så förhoppningsvis kan det bli en repris på förfestmaraton lite senare, kanske i maj någon gång :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar