Translate the blog

tisdag, mars 21

Fika och familjemiddagar

Mer än halva mars har redan passerat, och ja tiden den flyger. Jag känner att jag börjat komma till rätta. Jag kan orientera mig runt i staden utan Google Maps och har mitt gäng av kompisar som jag hänger med. Jag vill försöka uppdatera bloggen minst en gång i veckan då jag känner att det finns så mycket att skriva om och visa bilder på. Men, jag pluggar ju också så dröjer ett blogginlägg är det inte för att jag kollar Netflix (det har jag knappt gjort alls sen jag kom hit!) utanför att jag antingen pluggar eller är ute och gör något kul ;)

Med min cykel som jag lyckades få gratis så tar jag mig runt överallt då staden är väldigt cykelvänlig, så länge jag håller mig till cykelbanan annars blir jag utskälld av gamla gubbar och tanter...

Efter att vi kom hem från resan till Danmark har det härligt väder. Det är i allra högsta grad svensk sommar nu med 18-20° varmt! Helt underbart!

Igår var jag och Martina och fikade för första gången. Hon har redan hunnit gå på en massa caféer och för min del var det bara andra gången, så hon visade vägen till Café Loft i Gros, ett supermysigt ställe som jag bara måste tillbaka till. Efter det passerade vi ett bageri med flera bakverk från Argentina, så sjävklart blev jag tvungen att testa en av de klassiska "Alfajores de maicen" som är fylld med dulce de leche. Viktor kommer att explodera av lycka när han får höra att det finns en massa bakverk här gjorde med dulce de leche. Och ja, sjävklart var den fantastiskt god.



Jag och Rachel gick en söndag eftermiddag till ett ställe för att ta en kopp kaffe, men det slutade med att hon köpte en burgare och jag en pintxo med lax. En dag mellan två föreläsningar var det superhärligt väder så jag, Claudia och Madi gick till stranden och satt och åt lunch tillsammans. Jag hade med mig, i min matlåda från Sverige, den Mac N' Cheese som hade blivit över från en av våra familjemiddagar. Den var för övrigt huuuur god som helst. Vo har öven gjort Nacho-tallrik hemma hos dom då Madis brorsa var här och hälsade på. Nu nästa gång ska vi göra svenska köttbullar hemma hos mig och Martina. 




Vi svenskar, inklusive Hannah från Norge, har haft en riktigt god middag på det veganska stället Mapa Verde som Sofia hade hittat. Och wow, så fantastiskt gott! Efter det gick vi till La Gintonería och fick de snyggaste drinkarna någonsin. Vi var de enda så kallade ungdomarna där då resterande var spanjorer över 40 år, vilket förmodligen berodde på priset då det var nästan lika dyrt som hemma. Alltså fortfarande ett billigt ställe än vad man är van vid ;)



Sen så har jag snackat en hel del telefon med min lillebror Axel som nu snart tar studenten (som jag måste hinna hem till!) och funderar kring vad han ska göra efter det. Han är väldigt sugen på att dra till Tyskland, men hur, var, när och vad han ska göra vet han inte riktigt än så det är alltid kul att få bolla idéer med honom. Och så har han nu nyligen fått ta av sin tandställning! Inte lite avis jag blev när han ringde och log sort!

I början på mars, närmare bestämt den 8e, så var det den internationella kvinnodagen och en stor parad gick genom staden. Jag, Sofia och Hannah gick dit för att kolla.


Min värdmamma fyllde år i början på mars så med hjälp av Veera, den au pair jag lärde känna när jag var och åkte skidor i Astún, så kunde jag överraska med en present! Jag såg min värdmamma läsa den vuxna versionen av "Sanotes, sanitos" så jag tänkte att det kunde vara kul för henne att läsa barnversionen för Alba och Lola :)

I morse var jag och Martina och knackade på hemma hos kanadensarna då det är Rachels födelsedag idag (och även Manas)! Så ikväll blir det att fira!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar